Nyhetsbrev mars

Nyhetsbrev från Miljöpartiet Gotland                                                                                                       Mars 2016
Konstruktiv konferens om migration

Över 400 miljöpartister deltog i helgens dialogkonferens som hölls i tre olika städer. Medlemmar runt om i landet kunde dessutom följa och delta i konferensen via länk och mötessystemet VoteIT. Det var första gången partiet anordnade en dialogkonferens men, enligt partisekreterare Anders Wallner, troligtvis inte den sista.
För oss som varit här under dagen har det vuxit fram som en självklarhet att det här gör vi om. Den gröna rörelsen gör sig bäst i samtalsform, sade han under sitt avslutningstal i Västerås.
     Konferensen var ett svar på den kritik som regeringens striktare asylpolitik väckt inom Miljöpartiet och målet var att ta fram en rad konkreta förslag på hur ett fortsatt flyktingmottagande ska vara möjligt.
     – Alla verkade överens om att vi måste släppa på restriktionerna men också att vi måste ha konkreta förslag. Den gemensamma känslan var att nu blickar vi framåt, säger Svante Agnestig som reste från Gotland till Västerås för att delta.
     Isabel Enström, som deltog i Malmö, stärktes i sin övertygelse om att fokus måste ligga på etableringsfrågorna.
     – Att jobba med etableringen är det enda sättet att också värna asylrätten, säger hon.
     Förslagen från konferensen sammanställs nu och förtroenderådet blir sedan först ut att behandla resultatet när de möts i mitten av mars.

Läs mer om Svante Agnestigs och Isabel Enströms intryck från dialogkonferensen på MP Gotlands webb.

Livesändningarna från konferensen finns fortfarande tillgängliga på youtube. Se dem här.
Åtta nomineringar till Grönare Gotland

Miljöpartiet på Gotland delar varje år ut priset Grönare Gotland till personer, företag, organisationer eller nätverk som utmärkt sig under året och som arbetar i linje med Miljöpartiets ideologi och partiets tre solidariteten. Dessa är: Solidaritet med djur, natur och det ekologiska systemet, solidaritet med kommande generationer och solidaritet med världens alla människor. 2015 års vinnare, som förutom äran belönas med 2015 kronor, utses på årsmötet den 2 april. Sammanlagt har medlemmarna nominerat åtta olika verksamheter.

De nominerade är:

Tillsammans på norr
– nätverk som hjälper asylsökande

Volontärer Björklunda asylboende
– nätverk som hjälper asylsökande

Bevara Ojnare
– ideell förening som arbetar för att bevara Bästeträsk och Ojnareskogen

Returbagen
– gotländskt företag som underlättar återvinningen

Lennart Karlsson
– hästuppfödare på Findarve gård i Rone

Kjell Nilsson och Jenny Andersson
– lammbönder på Graute gård i Hejnum

Volontärer som arbetar med asylsökande
– alla volontärer runt om på hela Gotland

Miljöverkstaden
– kooperativ stadsodling i Visby

Läs alla motiveringar på MP Gotlands webb.
Nyvalda språkröret till Gotland

I mitten av februari valdes Hanna Lidström till nytt språkrör för Grön Ungdom, tillsammans med Mårten Roslund. Nu kommer Hanna Lidström till Gotland för att träffa gröna ungdomar på ön och för att lansera en ny politisk kampanj.
   – Vi håller just nu på att ta fram vår kampanj för våren, som kommer att handla om migration och etablering. Vi passade på att sätta lanseringsdatumet till den 15 mars. så Grön Ungdom Gotland kommer få se en pinfärsk kampanj, berättar hon.
     Under träffen i Visby kommer det också att finnas tid för frågor och samtal och hur du som ung kan engagera dig politisk. Förhoppningen är att samla ett gäng unga som vill driva ett aktivt Grön Ungdom på Gotland.
Årsmötet hålls på Lövsta den 2 april

Miljöpartiet samlas till årsmöte lördagens den 2 april på Grönt Centrum på Lövsta. Gotlands fadder Carl Schlyter kommer till ön för att vara med. En ny styrelse ska väljas liksom revisorer, och representanter till riksorganisationen. En vinnas till Grönare Gotland ska utses och en målbild inför 2018 ska antas.
     En kallelse skickas ut till alla medlemmar i mitten av mars med årsberättelse och ett formulär där alla som vill komma på årsmötet och som vill äta av den vegetariska lunchen kan anmäla sig.

Årsmöte
Dag: Lördag 2 april