Nyhetsbrev maj

Nyhetsbrev från Miljöpartiet Gotland                                                                                                  Maj 2016
Avgörande kongressen väntar

Den 13-15 maj håller Miljöpartiet kongress i Karlstad. Temat är grön hållbar utveckling och från Gotland reser Lisbeth Bokelund och Karin Åström som ombud samt Stefaan De Maecker och Robert Hall som ersättare.
    Miljöpartiets språkrör har sökt nytt förtroende men också öppnat för fler kandidater. Några distrikt har nominerat nya språkrör medan andra har uttryckt sitt stöd för de nuvarande. Miljöpartiet Gotland har lämnat en nominering till valberedningen, men har sedan valt att inte gå ut i medierna och berätta om den.
    – Det viktigaste för oss är att partiet håller ihop och att hela den här processen sker internt. Valet av språkrör ska inte ske i medierna, säger MP Gotlands ordförande Lena Stenström.
    På tisdag i nästa vecka hålls ännu ett möte lokalt inför kongressen. Språkrörsfrågan kommer att diskuteras liksom alla de motioner som ombuden ska ta ställning till. Vill du vara med och påverka är du välkommen då.
   – Det är första gången som Miljöpartiet har en temakongress och ombuden blir indelade i utskott utifrån olika ämnen. Det ska bli spännande att se hur det fungerar, säger Lisbeth Bokelund.
    Miljöpartiet Gotland har sedan tidigare valt att stödja flera motioner. Bland annat en fredsmotion, en om att ekocid ska in i Romstadgan och en om hur Miljöpartiet kan bli bättre på att tala med en och samma röst i hela landet.

Välkommen på möte inför kongressen
Plats: Partikansliet, Adelsgatan 41
Tid: Tisdag 10 maj, kl 17.30

Läs gärna igenom kongesshandlingarna som du hittar på
medlem.mp.se/kongress. Via sajten kan du även följa stora delar av kongressen som i år alltså livesänds på nätet.

Södra Hällarna invigs

Efter en lång politisk strid blev Södra Hällarna i Visby ett kommunalt naturreservat. Det före detta militära området är nu ett strövområde med stor artrikedom och unika naturvärden. Det finns välkomstportaler, skyltar och stigar som leder förbi lammhagar, restaurerade alvarmarker och vidare ner till stranden.
    Den 18 maj invigs äntligen området och alla Miljöpartiets medlemmar är varmt välkomna. Kommunekologen Jimmie Holpers kommer att berätta om floran och faunan i området och sedan blir det tal av både Tommy Gardell (S) och Miljöpartiets Isabel Enström. Invigningen avslutas med grillning.

Plats: Samling vid parkeringen
Tid: Onsdag 18 maj, kl 9:45.
Insändarskola för medlemmar

Vad är en bra rubrik och hur håller man kvar läsarna till sista meningen? Under en utbildningskväll riktad till alla intresserade medlemmar ger journalisten Elisabeth Feurst sina bästa skrivtips.
    – Vi kommer att prata om hur man väcker intresse. Om man ska skriva långt eller kort och om tonen ska vara provokativ eller snäll, berättar Elisabeth Feurst.
    Den som vill kan påbörja eller skriva en insändare på plats under utbildningen.

Plats: Adelsgatan 41 i Visby
Tid: Måndag 9 maj kl 19-21
Makarna Söderdahl prisades

Miljöpartiets pris Grönare Gotland 2015 gick till Olov Söderdahl och Kristina Bohman Söderdahl för deras enträgna kamp för att skydda Ojnareskogen och Bästeträsk.
    – Det kändes väldigt roligt att få dela ut det här priset. Ojnare är en hjärtefråga för Miljöpartiet och makarna Söderdahl har haft en betydande roll i arbetet för att bevara området, säger Lena Stenström, ordförande för Miljöpartiet.
    Paret Söderdahl vann en övertygande seger då Miljöpartiets medlemmar röstade fram en vinnare vid årsmötet.
    – Det känns hedrande att få pris, men det är inte bara vi som kämpat utan hela föreningen Bevara Ojnare. Det stora priset får vi när frågan är avgjord och Ojnareskogen skyddas i form av nationalpark, sade Kristina Bohman Söderdahl i samband med prisutdelningen på partikansliet i Visby.
    Pristagarna belönades, förutom äran, med 2015 kronor.

Insändarskola
Dag: 9 maj