Nyhetsbrev februari

Nyhetsbrev från Miljöpartiet Gotland                                                                                           Februari 2016
Dialogkonferens i tre städer

Den 27 februari håller Miljöpartiet en dialogkonferens i Malmö, Västerås och Härnösand med tema "Nu bygger vi ut Sverige". Den som vill kan även följa konferensen via videolänk på kansliet i Visby. Konferensen hålls med anledning av de restriktiva asylregler som regeringen infört och som väckt starka reaktioner i Miljöpartiet. Dialogkonferensen är ett svar på dessa reaktioner och ett tillfälle att komma vidare. Konkreta förslag ska tas fram för bättre mottagande och etablering så att den tillfälliga migrationslagstiftningen ska kunna upphävas så fort som möjligt. Gotlands Isabel Enström och Svante Agnestig reser till Malmö respektive Västerås för att delta under konferensen.
 Vi måste säkra asylrätten och samtidigt hitta bra sätt både lokalt och nationellt för bättre etablering som snabbspår och validering av utbildning. Vi har ett stort behov av kompetens i välfärden så detta är en möjligheter för Gotland, säger Isabel Enström.

Följ dialogkonferensen via videolänk
Plats: Partikansliet, Adelsgatan 41, Visby
Dag: 27 februari
Tid: 10.00- 17.30
Manifestation för högre kvinnolöner

Förra året var löneskillnaderna mellan kvinnor och män 13,4 procent. Det betyder att kvinnor arbetar gratis från klockan 15:56 varje dag, medan män får betalt hela dagen. 15:56-rörelsen är en sammanslutning mellan politiska kvinnoförbund, fackliga organisationer och kvinnorörelsens organisationer som tillsammans arbetar för att även kvinnor ska ha lön hela dagen. Rörelsen bildades 8 mars 2012 och då var klockslaget 15:51. Varje år hålls manifestationer runt om i landet då den aktuella siffran formas av människokroppar. Bilder tas som sedan sprids tillsammans med debattartiklar. Miljöpartiet bjuder i år in till en manifestation i Visby för att ta en gotländsk 15.56-bild. Årets siffra lanseras den 15 februari och samma dag blir det fotografering utanför Domkyrkan. Alla intresserade är välkomna.
 Jag tycker att det är en bra och tydlig kampanj som visar hur långsamt jämställdhetsarbetet går och hur orimligt det är att kvinnor fortfarande tjänar mindre än män, säger Kristin Ekström, samordnare i Miljöpartiet Gotlands jämställdhetsnätverk.

Fotografering i Visby:
Plats: Utanför domkyrkan
Dag: 15 februari
Tid: 12.30
Klä dig i mörka kläder så blir bilden bättre och bjud gärna med dig en vän.

Läs mer om 15:56-rörelsen här.
Nominera till Miljöpartiets eget pris

Miljöpartiet Gotland delar varje år ut priset Grönare Gotland till personer, företag, organisationer eller nätverk som utmärkt sig under året och som arbetar i linje med Miljöpartiets ideologi och partiets tre solidariteter. Prissumman ökar med en krona för varje år och blir denna gång 2015 kronor. Priset har funnits sedan 2012 och har tidigare delats ut till Fältbiologerna, Biogas Gotland, Elbil Gotland och Orionskolans skolmatsal.
– Priset uppskattas av både medlemmar och pristagare och vi tycker att det är viktigt att fira det positiva som faktiskt görs i grön anda på Gotland, säger ordförande Lena Stenström.
2015 års pristagare kommer utses på årsmötet i april och alla medlemmar är nu välkomna att nominera sina favoriter. Skicka ett mejl till gotland@mp.se eller ring 0498- 21 55 30. Sista datum är 1 mars.
Träffa våra politiker

Nu finns möjlighet att träffa Miljöpartiets regionråd, varje fredag på kansliet i Visby. Under två eftermiddagstimmar finns antigen Isabel Enström eller Stefaan De Maecker på plats för att lyssna, diskutera och besvara frågor. Medlemmar, medborgare och allmänhet är välkomna.
– Vi vill erbjuda detta löpande för att få in nya idéer. Det är viktigt att det går att prata med oss politiker under hela mandatperioden, inte bara inför val, säger Isabel Enström.

Schema kommande veckor:
5/2 Isabel Enström
12/2 Stefaan De Maecker
26/2 Stefaan De Maecker
4/3 Isabel Enström
18/3 Isabel Enström

Plats: Partikansliet, Adelsgatan 41, Visby
Dag: Fredagar
Tid: 14.00- 16.00
Ombud till kongressen

I veckan valdes fem ombud som ska representera Gotland på Miljöpartiets kongress i maj. Som ordinarie valdes Lisbeth Bokelund och Therese Maurin och som ersättare Karin Åström, Linnea Nilsson och Stefaan De Maecker. Ombuden ska representerar alla medlemmar.
– Vi kommer att läsa in oss och sedan kalla till ett möte där alla medlemmar är välkomna att ge oss synpunkter som vi sedan ska ta med oss till kongressen, säger Lisbeth Bokelund.
Tid för detta möte kommer längre fram. Håll utkik i nyhetsbrevet och på Miljöpartiets Facebooksida.

Grönt café: Kreativ verkstad inför året aktiviteter
Plats: Kansliet, Adelsgatan 41
Dag: 4 februari
Tid: 17.00