Nyhetsbrev april

Nyhetsbrev från Miljöpartiet Gotland                                                                                                   April 2016
Ny styrelse valdes på årsmötet

I helgen höll Miljöpartiet Gotland årsmöte på Grönt centrum i Roma. Lena Stenström fick nytt förtroende och valdes om som ordförande, liksom vice ordförande Jakob Bandelin. Även Svante Agnestig blev omvald som sekreterare medan Karin Åström valdes till ny kassör. Karin är biolog, författare och tidigare vice ordförande för Svenska Naturskyddsföreningen.

Som övriga ledamöter valdes Louie Söderberg (omval), Maria Larsson och Hjalmar Croneborg. Hjalmar är ny i styrelsen men representerar sedan tidigare Miljöpartiet i regionfullmäktige och byggnadsnämnden. Maria arbetar med demokratiutveckling och är aktiv i ibland annat Hela Sverige ska Leva.
     – Vi blir ett starkt lag, säger ordförande Lena Stenström.

De avgående revisorerna Björn Fransson och Monica Fahlström tackades också av (se bilden). Björn drog igång Miljöpartiet på Gotland i början av 80-talet och Monica har varit med nästan lika länge. Som nya revisorer valdes Rolf Enström och Matias Swartling.

Avsaltning räcker inte

Tillgången till vatten är avgörande för ett bra liv på Gotland. Vattennivåerna är rekordlåga och nu görs stora, dyra satsningar på att avsalta havsvatten. Miljöpartiet Gotland vill se fler alternativ som är billigare och som tar vara på vattnet som naturen producerar och under årsmöte antogs därför ett politiskt program för vattnet.
     – Om vi ensidigt satsar på avsaltning är risken stor att vi glömmer bort grundvattnet och alla de hushåll som inte har kommunalt vatten. Ska hela Gotland leva måste vi ta fram andra lösningar, säger Isabel Enström, regionråd (MP).

Miljöpartiet vill att våtmarker återskapas för att höja grundvattennivån i områden som inte är anslutna till VA-nätet. Andra förslag syftar till att spara på vattnet som redan finns. Att använda snålspolande och resurseffektiva VA-lösningar och att underhålla det befintliga VA-nätet för att minska läckaget av dricksvatten. Avgörande är dessutom att öns storkonsumenter inom industrin både sparar mer vatten och tar ett större ansvar för att sörja för sina egna behov.
     – För att långsiktigt lösa vattenbristen krävs en mängd olika insatser och de måste innefatta naturens egna system, säger Daniel Heilborn, ledamot i tekniska nämnden (MP).

Läs hela Miljöpartiet Gotlands vattenprogram

Prisutdelning Grönare Gotland

Åtta nomineringar kom in och på årsmötet utsågs en vinnare av Miljöpartiets eget pris Grönare Gotland. Torsdagen den 14 april avslöjas vem eller vilka som blev 2015 års välförtjänta pristagare. Det blir tårta, mingel och prisutdelning på kansliet i Visby. Alla medlemmar är välkomna!

Vad? Prisutdelning Grönare Gotland
Var? Adelsgatan 41
När? Torsdag den 14 april, kl 17.00
Grönt café om att återskapa våtmarker

Eva Frölander och hennes grannar i Gammelgarn har återskapat igenväxta våtmarker och på så sätt löst problemen med sinande brunnar. Söndagen den 17 april är Miljöpartiets medlemmar välkomna på Grönt café i Gammelgarn för att titta på våtmarkerna och lyssna till Eva Frölander.
     – Ta med stövlar och oömma kläder. Det blir en rejäl promenad för här är mycket att se, säger hon.

Ta gärna med egen picknick så fikar vi under promenaden.

Vad? Grönt café om våtmarker
Var? Gammelgarn Haugstajns 502. Se karta.

När? Söndag 17 april, kl 14.00 till ca 16.30

Titta gärna på Eva Frölanders föreläsning under förra årets vattendag inför besöket. Du hittar den här.
Miljöpartiet söker ny skolpolitiker och ny ledamot i byggnadsnämnden

Valberedningen är på jakt efter en ny ersättare i barn- och utbildningsnämnden och en ordinarie ledamot, eller en ersättare i byggnadsnämnden. Miljöpartiet Gotland behöver dessutom välja ännu en jämställdhetsambassadör som tillsammans med Kristin Ekström kan arbeta lokalt och representera ön i partiets nationella jämställdhetsnätverk. Det får gärna vara en man. Är du intresserad så anmäl ditt intresse senast den 11 april till Karin Gardell, som är sammankallande i valberedningen, eller till Isabel Enström.

Kontakta valberedningen:
karin.gardell@folkbildning.net
isabel.enstrom@mp.se

Den 18 april hålls ett medlemsmöte där de nya politikerna ska väljas.

Var? Adelsgatan 41
När? 18 april kl 17.00 (efter hålls ett politik på gång-möte med riksbesök av Rasmus Ling och Emma Hult)

Alice Bah Kuhnke besöker Gotland
Dag: 13 april