Just nu‎ > ‎

Nyhetsbrev september 2016

Nyhetsbrev från Miljöpartiet Gotland                                                                                  September 2016
Strategimöte söndag 30 oktober

Söndagen den 30 oktober blir det strategimöte med diskussioner kring vilka frågor som är mest aktuella inom politiken på Gotland, vilka frågor som kan komma i fokus 2017 och vilka frågor vi vill driva inför valet 2018. Vi kommer också göra en tids- och arbetsplan för arbetet fram till och med valet 2018 och planera hur provval ska genomföras och listorna på kandidater tas fram. OBS! Mötet är obligatoriskt för förtroendevalda, du som sitter i nämnd eller fullmäktige behövs för att få mötet att fungera. Alla intresserade är välkomna, vid ev platsbrist måste vi dock prioritera de förtroendevalda. Mer information och underlag kommer till de som anmäler sig.
Välkomna till en spännande dag!

Anmäl dig här:

Personalnytt

Karin Åström har anställts på deltid som koordinator och valstrateg för MP Gotland. Karin är biolog och författare och har arbetat med miljöfrågor och natur- och miljökommunikation sedan 1980-talet. Hon började sitt engagemang i Fältbiologerna på 1970-talet med ett cykelläger till Gotland, som blev starten på en långvarig och intensiv kärlek till Ön.
     Karin utbildade sig till biolog för att kunna jobba med natur och miljö och har efter utbildningen vid Stockholms Universitet arbetat i egna företag och stiftelse med att informera om miljöfrågor. Hon har lagt upp och drivit flera skolprojekt för en bättre miljöundervisning, skrivit läromedel och gjort utredningar och research inom miljöområdet.
     Ett speciellt spännande uppdrag var att arbeta med dokumentärfilmen/TV-serien The Planet/Planeten om globala miljöförändringar. Filmen och tv-serien och omfattande webbsatsningar tog åtta år att färdigställa, den filmades i 25 länder och ledde till massor av kontakter med världsledande forskare inom miljöområdet från hela världen.
     Karin har varit ordförande i Fältbiologerna och vice ordförande i Svenska Naturskyddsföreningen men är kanske lokalt mest känd för sitt engagemang i Garda skola och frågorna kring lokalt lagad skolmat. Karin har ett mycket starkt engagemang för en levande landsbygd och försöker på olika sätt att gynna en långsiktigt hållbar landsbygd. Hon har därför producerat guideböcker om fåglar och växter på ön.
     - Det är roligt att ge sig in i det partipolitiska arbetet efter ett helt liv av miljöarbete i andra former. Politik är ju inget nytt, det har jag sysslat med länge från den ideella miljörörelsen, men partipolitiken är ny och spännande för mig. Jag hoppas att jag kan stärka Gotland och Miljöpartiet och tillföra energi och miljöengagemang i det lokala arbetet, säger Karin från kansliet på Adelsgatan där hon hoppas på många besök i framtiden.
     - Vi är väldigt glada över att ha kunnat knyta Karin till oss på Miljöpartiet. Hon har stor erfarenhet av föreningsliv och ideellt arbete som kommer att vara till stor hjälp för att mobilisera och engagera människor i Miljöpartiet. Hennes stora miljökunskaper efter decennier i miljörörelsen, hennes starka miljöengagemang och kärlek till naturen blir en stor tillgång för partiet, säger ordförande Lena Stenström.
     Karin bor sedan 1994 med man och barn i Etelhem, är inbiten fågelskådare och dressyrryttare med egna hästar och stor men snäll hund.

Du som vill prata med Karin: kom in på kansliet, ring 21 55 30 eller 073-584 00 17.

Miljöpartiet söker ny kassör

Miljöpartiet söker en ny kassör som kan ta över efter Karin Åström, som nu är anställd. Även en ny ledamot behövs till styrelsen.
     Valberedningen vill ha in nomineringarna snarast inför val som sker på medlemsmötet den 17 oktober.
För frågor och nomineringar kontakta Karin Gardell: 073- 332 17 42 eller karin.gardell@folkbildning.net
Öppet på kansliet

Vi har nya öppettider på kansliet på Adelsgatan som vi hoppas ska leda till att fler kommer in och vill prata och umgås.
Tisdagar och torsdagar är det öppet kl 13-19. Fredagar 9-17.

Välkommen in!

Nyhetsbrevet skickas ut via e-post till medlemmarna i Miljöpartiet Gotland. Du kan lämna förslag på material genom att mejla gotland@mp.se. Tipsa om intressanta möten eller aktuella händelser. Hör också av dig om du inte vill ha nyhetsbrevet skickat till dig.

Dag: 12 oktober

Medlemsmöte