Engagera dig

Besök i en del av Regionens skogsbestånd
Hur vill du engagera dig för ett grönare Gotland?

Miljö
partiet Gotland är öppet för alla som vill engagera sig i gröna frågor på olika nivå. Vill du bli grön volontär, grön kandidat eller vill du vara aktiv som förtroendeval? Vad passar just dig bäst?

GRÖNA VOLONTÄRER

Gröna volontärer är medlemmar som vill engagera sig vid enskilda aktiviteter. Sälja fika i caféet under Miljöpartiets dag på Almedalsveckan, åka på marknader eller hjälpa till med praktiskt arbete vid manifestationer.

I valrörelsen kan du tillsammans med kandidater och förtroendevalda representera partiet, men du kommer aldrig behöva ta uppdrag som upplevs som för svåra. Den som vill deltar vid möten och utbildningar. Även du som ännu inte är medlem men som är nyfiken och vill stödja partiet är välkommen att bli grön volontär.

GRÖNA KANDIDATER
Gröna kandidater är medlemmar som vill ge sig in i politiken och på sikt kandidera på Miljöpartiets listor. Som grön kandidat deltar du vid partiets utbildningar och politik-på-gång-möten. Du lär känna partiets förtroendevalda och kommer att tilldelas en egen mentor.

Vid partiets arrangemang kommer volontärer, kandidater och förtroendevalda att arbeta i team för att komplettera varandra. Förtroendevalda som vill fortsätta att vara partiets representanter och kandidera inför nästa mandatperiod ska också anmäla sig som gröna kandidater.

FÖRTROENDEVALDA
Förtroendevalda är de som redan idag representerar Miljöpartiet på Gotland i regionfullmäktige, nämnder, kommunala bolag, stiftelser, råd och kommittéer.

Som förtroendevald förväntas du delta vid partiets politik-på-gång-möten (PPG), utbildningar och strategikonferenser. De förtroendevalda ska ingå i team med kandidater och volontärer för att kunna rycka in och delta vid partiets arrangemang. Som förtroendevald är du mentor för nya kandidater.

SOCIALA MEDIER
På Facebook publicerar vi de öppna evenemang vi arrangerar. På Instagram fotograferar vi och lägger upp bilder från de aktiviteter vi är med i. Vi är flera som har tillgång till detta konto och vi tar gärna hjälp av fler. Skicka gärna in dina foton så publicerar vi dem.

MEDLEMSKAP
Är du inte medlem i Miljöpartiet? Gå in på mp.se/bli-medlem och följ instruktionerna där.

VÅRA MÖTEN OCH AKTIVITETER

POLITISKA NÄTVERK
I Miljöpartiet de gröna har vi politiska nätverk som består av människor som har ett gemensamt intresse. Här ingår förtroendevalda, medlemmar, sympatisörer och intresserade som samlas kring ett speciellt ämne. De politiska nätverken är ett bra sätt att börja bli aktiv och fokusera på det som intresserar en.

ENGAGERA DIG
Miljöpartiet har en specifik webbplats där du kan hitta allt aktuellt. När du loggat in som medlem får du tillgång till Gotlands eget diskussionsforum.

GRÖN UNGDOM
Miljöpartiet de Gröna på Gotland har ett ungdomsförbund "Grön Ungdom Gotland". Även om du inte har någon politisk erfarenhet är du välkommen att vara med och prata om viktiga frågor. Kom och lyssna, ställ en fråga eller var med när vi hittar på något. Vänner är också välkomna!